Gosford Park

Előzetes

Tartalmak(1)

1932. Novembert írunk. Gosford Parkba, előkelő és gyönyörű vidéki birtokukra a házigazdák, Sir William McCordle és felesége, Lady Sylvia, rokonok és barátok érkezését várják a hétvégi vadászatra. Meglehetősen vegyes társaság kapott meghívást: egy bárónő, egy I. világháborús hős, a brit színházi élet sztárja, Ivor Novello és egy Charlie Chan filmekben érdekelt amerikai filmproducer. Míg a vendégek odafent, a kastély dúsan aranyozott termeiben gyülekeznek, az őket kísérő szobalányok és inasok odalent, az alagsori konyhák és folyosók - a házi személyzettől amúgy is nyüzsgő - életét teszik még zsúfoltabbá. De semmi sem az, aminek látszik: sem az ékszerektől csillogó, a semmittevést pazar ebédek és vacsorák során élvező vendégek körében, sem a tetőtér hálószobáiban és a kemény munka alagsori helyiségeiben. Ahogy a kastély, a két világ mozgásba lendül, a szolgák szemén és fülén keresztül látjuk és halljuk a kibontakozó eseményeket. Amikor a hétvége nem a tervek szerint alakul, a vendégek között vita kezd parázslani és életük csillogó felszínének szövete felfesleni látszik. S aztán, amikor a házigazdát meggyilkolják, a helyi detektívnek rá kell jönnie, hogy aligha talál olyat a vendégek között, akinek ne lett volna indítéka a gyilkosságra. (SPI)

(több)

Recenziók (5)

POMO 

az összes felhasználói recenzió

magyar A bravúros szereposztás Kristin Scott Thomas színésznővel az élén. A mesteri forgatókönyvírói munka kezet fog Robert Altman maximalista rendezésével. A Gosford Park film azért kivételes, mert egy hétvége alatt, egy olyan unalmas helyen, mint egy arisztokrata kúria, szinte bármiről képes magával ragadóan mesélni. Ez igaz a film első, jobbik felére a gyilkosság előtt. A második rész sajnos túl csendes, túl szerény, és a végkifejlet nem elég kielégítő. Hitchcock jobban hasznára vált volna, mint a visszafogottan intellektuális Altman. Még mindig egyértelműen átlagon felüli alkotás, a korszak legjobbjai közé tartozik (ahol James Ivory filmjei uralkodnak, számomra különösen a Napok romjai című film). ()

Marigold 

az összes felhasználói recenzió

angol This was this film that interested me eminently from Robert Altman's filmography, but I must say that our contact was strikingly similar to a head-on collision. I haven't seen a more boring film in a long time. I admit that the evocation of aristocratic emptiness, hypocrisy, and aimlessness worked out perfectly for Altman, as has the portrayal of the mimetic and ailments of perhaps an even more creepy world of their servants. Unfortunately, however, the depicted fates and the "ironic topography" seemed to me like a tourist detour around places that do not tell me anything. Similarly, the very conservative and rigid style of direction, which only accentuated the characteristics of the depicted world, could not evoke any stronger feelings in me. After an hour and a quarter, certain hysteria and constant pathos got on my nerves, and the murder that was supposed to create the illusion of a detective plot didn't bring much relief. The only part that was excellent for me was the ending, which had a touch of relief for both me and the unbearable snob world, which seemed to end with the death of Sir William and the end of the hunt... Despite respect for craftsmanship and recognition that Altman's creative intent was fulfilled to a great extent, I cannot forget that this film left me aristocratically cold. ()

DaViD´82 

az összes felhasználói recenzió

angol The main strength of this is the screenplay, not so much in the story with the detective plot, but more in how it works with the characters. The whole time we follow a good twenty characters both downstairs and upstairs, and each of them has their own story and place in this story. None of the characters is here just to look pretty or to make up numbers. And all these characters are precisely cast, played by great actors whose performances are also great; it’s not often that you see such an excellent mass-collective performance. Altman deserves respect for how he manages to present the atmosphere of both worlds in such a small space with so many characters. And it is also amazing that while doing this he doesn’t prefer any single character, but each gets precisely the amount of room that he needs. ()

Kaka 

az összes felhasználói recenzió

angol A typically verbose, costume-drama, whose creator is (or was) even more old-fashioned than old-fashionedness itself. It’s a downright boring film that for about two-thirds is only worth watching for strong-willed individuals who love intense performances, or fans of British culture and dining in the early 20th century with all that entails. The huge cast of quality actors was truly necessary because they are the only thing that make those one hundred minutes watchable and kept me from pressing the OFF button on the remote control. With the onset of the criminal plot, things start happening, at least in passing, and the resolution is interesting. But the screenplay is so extensive that it is practically impossible not to get confused in all those names and characters in the first screening. Oscars should go to better films. ()

kaylin 

az összes felhasználói recenzió

angol It really took a capable director to control such actors and to give them all enough space to work as an ensemble, and Robert Altman proved that he certainly was that. Yet the film failed to draw me in. It's great in terms of directing and acting, and maybe even the costumes, but the story just didn't wow me. ()

Kapcsolódó hírek

Meghalt Michael Gambon színész

Meghalt Michael Gambon színész

2023.09.28

Szomorú hír érkezett mind a Harry Potter varázslóvilága, mind a filmvilág számára. Nyolcvankét éves korában csütörtökön szeptember 28-án elhunyt népszerű és tehetséges brit-ír színész, Sir Michael… (több)