Az első áruló

  • Olaszország Il traditore (több)
Előzetes 4
Dráma / Thriller / Krimi / Életrajz
Olaszország / Franciaország / Németország / Brazília, 2019, 152 perc (Alternatív 146 perc)

Rendező:

Marco Bellocchio

Operatőr:

Vladan Radovic

Zeneszerző:

Nicola Piovani

Szereplők:

Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Maria Fernanda Cândido, Alessio Praticò, Fausto Russo Alesi, Fabrizio Ferracane, Patrick Simons (több)
(további alkotók)

Tartalmak(1)

Tommaso Buscetta tanúvallomásának köszönhetően tudta Falcone vizsgálóbíró térdre kényszeríteni a szicíliai maffiát, a Cosa Nostrát. Buscetta kegyetlen bűnözőből vált Olaszország máig megosztó hősévé. A szervezetben csalatkozott férfi bizonyítékokkal szolgált ahhoz, hogy a bűnszövetkezet kulcsembereit letartóztassák, megingatva egy sziklaszilárdnak hitt, az évtizedek során egyre kegyetlenebbé és pénzéhesebbé vált rendszert. Az „első áruló” annak ellenére ült a tanúk padjára, hogy pontosan tudta: ezzel saját maga, családja és barátai életét sodorja veszélybe. A maffia bosszúhadjáratában 33 rokonát végezte ki. Sokan a mai napig sem értik, hogy mi késztette arra a korábban kíméletlen bérgyilkosként hírhedtté vált Buscettát, hogy elsőként szembesítse a maffia vezetőit a tetteikkel. (Mozinet)

(több)

Videók (11)

Előzetes 4

Recenziók (7)

POMO 

az összes felhasználói recenzió

magyar Az olasz történelem nagy eseményének remek rekonstrukciója. A maffiák szövevénye hálás téma, és a maffiafőnökök változatos színészi alakításait figyelve a drámák és thrillerek szerelmesei számára is egy csemege. Ezért kár, hogy a háromórás film első harmada itt mintha kimaradna, mert nem sokat tudunk a második tervben feltárt szereplőkről. A legtöbb maffiózó, akit a főszereplő elárul és aztán bíróságon (vagy máshol) látunk őket, inkább csak bábuk, akiket le kell lőni, és a Buscett-hez fűződő személyes kapcsolatuk, vagy hogy mit éltek át együtt, számunkra már ismeretlen. Ettől a hátránytól eltekintve, ami talán nem zavarja a nézők egy részét, magas színvonalú filmes munka, kiváló Pierfrancesco Favin rendezésében. De én egyértelműen jobban szeretem talán fiktív, de filmszerűbb, hangulatosabb és drámaibb Suburra mozit. [Cannes] ()

gudaulin 

az összes felhasználói recenzió

angol The Traitor convincingly shows why certain substances disappear from cinema and are subsequently used by television companies. Marco Bellocchio tries, but capturing the competition of mafia clans and the war of Cosa Nostra against the state apparatus over a period of almost two decades in a single film is not satisfactorily possible. Most highly interesting characters only briefly appear in the film and important events are abbreviated. The main character is observed by the screenwriter with evident empathy, regardless of the fact that his cooperation with justice was purposeful. His opponents are depicted as exemplary monsters (which undoubtedly they were), but the film only marginally deals with Buscetta's colorful register and blood under the nails, and actually only at the very end. Watching it once is fine, but it doesn't make sense to return to the film. Overall impression: 60%. ()

Hirdetés

Othello 

az összes felhasználói recenzió

angol Marco Bellocchio, for your utterly reckless, irresponsible, and god-awful use of a high-frame-rate digital camera in a film about the Cosa Nostra that takes place from the 1960s to the 1990s, I sentence you to nine years of community service, during which I expect you to reshoot the nighttime and interior scenes so that they don't look like they were shot on a phone. I have chosen a reduced sentence not only because of your previous clean record, but also because of my personal admiration for your ability to create a portrait of a strong, distinctive man through your everyday dialogue and lack of pathos without making him into an artificial idol. Your sentence begins today. Thank you. ()

EvilPhoEniX 

az összes felhasználói recenzió

angol Slight disappointment. The Italian mafia and courtrooms are among my favourite subjects, but neither line appealed to me here. The film is too long for my taste, with too many characters to form any kind of relationship with, the verbal shootouts in court have no charge and it doesn't really build up, it stagnates rather. It's watchable, a few sequences weren't bad, but considering the subject I expected something much more vigorous and powerful. ()

Goldbeater 

az összes felhasználói recenzió

angol At first, there was slight confusion about who the character is, what the character is all about, and what side he is on, which the audience could sort of figure out after the first half-hour. Then they could sit back and enjoy a reconstruction of the historic trial of Sicilian mafia bosses, whose hot-headedness seems completely authentic and is highly entertaining for the audience. Here, the ruthlessness of the mafia bosses ordering bloody hits in the streets contrasts wonderfully with their subsequently downright childish and absurd squabbling in court. It is a bit of a shame that they did not make more use of the relationship between Buscetta and Falcone (a character that deserves more screen-time in the movie, however, there are other more specific works exploring him), however, in the context of showing the many years of the process as much as possible, faithfully, in its entirety and in context, it probably could not have been done any better than this. I am satisfied, albeit with minor reservations. [KVIFF 2019] ()

Galéria (41)