Holdfény

Előzetes 1

Tartalmak(1)

Little, Chiron és Black. Három név, melyek ugyanazon embernek három különböző életszakaszát jelölik meg, végigkísérve jellem- és személyiségfejlődésének legfontosabb részeit. A kisgyerek Little Miami leszakadó részén él egyedülálló és drogfüggő anyjával. Itt ismerkedik meg a drogdíler Juannal, és a felnőtt férfival barátságot köt a saját korosztályából kitaszított fiú. A tinédzser Chiron a nemi érés szakaszába lépve keresi identitását. Végül a felnőtt, kigyúrt, harmincas Blackkel zárul a történet, aki képes szembenézni múltbeli énjével és korábbi traumáival. Vajon mik azok az események, amelyek a legnagyobb hatással vannak életünkre? Kik befolyásolják leginkább a jellemünket? Ezekre az univerzális kérdésekre próbál választ találni Barry Jenkins lírai filmje. A Holdfény időtlen történet az emberi kapcsolatokról és önmagunk megismeréséről. (Vertigo Média)

(több)

Videók (10)

Előzetes 1

Recenziók (10)

POMO 

az összes felhasználói recenzió

magyar A régi város jobban ragadott meg. Érzelmileg teljesebb, kapcsolataiban kidolgozottabb és részletesebb volt. A Holdfény csodálatosan finoman beszél a finom dolgokról zord környezetben, de túlságosan takarékosan. A művészi betétek poétikájára, a lassított felvételekre és az arcok csendes részleteire hagyatkozik ott, ahol jobban is kifejezhette volna magát. Elismerésem a szerzői rendezésért és a színészi játék magas színvonaláért. Élveztem a főszereplő három életszakaszon keresztül történő átalakulását, belső fejlődésének feltárását. De nem érintett meg. A Holdfény körüli Oscar-díj őrület inkább politikai, mint kiérdemelt. Ez a tavalyi faji "felháborodásra" adott válasz. Mindazonáltal jó, hogy erre sor került, már csak a világban jelenleg uralkodó, a világ vezetői által propagált hangulat miatt is. ()

J*A*S*M 

az összes felhasználói recenzió

angol A homosexual black man in a successful film? Some honest Czechs will pop a vein. To me Moonlight is simply a good film and a quality drama. Though its theme naturally works like automatic award bait, I didn’t feel any cynicism or insincerity from it. It makes for a pretty unpleasant viewing that is painful in many ways, but to be fully satisfied I needed a somewhat stronger final catharsis. ()

Hirdetés

Marigold 

az összes felhasználói recenzió

angol A two-part film. Almost everything that is remarkable about it has its downside. Apart from the acting performances, which are the strongest thing that Moonlight has to offer. The division into three parts and the reliance on the outlets come out alternately, in some places an impressive tension arises between the unspoken cause and effect, whilst elsewhere the film feels a little broken or leaky. Laxton's camera, which can conjure up an intoxicating vortex trajectory, sometimes slides into mannerist conventional details. The music sometimes dries out, but sometimes it goes great with what is not directly said (the scene in the restaurant in the third part). It is a problematic emancipation film on both levels - it creates the main character, who is more approximate than captivating. And it speaks of the identities of a minority without deriving them from its relationship to the oppressive majority (like 12 Years a Slave) or making this relationship a main topic at all. Rather than a radical social image, Moonlight is a lyrical portrait of personality changes - and this is where it has considerable limits. The experience from the film is so very inspiring and unsatisfactory... Respect mixed with doubts. ()

novoten 

az összes felhasználói recenzió

angol Social, racial, and sexual themes are targeted too blatantly, in response to all the criticisms aimed at the previous Oscars. The viewer must root for Chiron, whether they want to or not, because his most crucial scene partner is surprisingly the overacting Naomie Harris. However, I also have an issue with the overall form. It is cleverly chosen, although I cannot decide whether its partial imitation of Richard Linklater's Boyhood is an advantage or a disadvantage. It remains painfully empty when clumsily skipping over plot fragments that interest me much more than the main character's relationship with his unteachable mother. I am still struggling with Moonlight because, while I was enchanted by the exceptional performances of Mahershala Ali and André Holland, they were unable to shake off the loud impression of drama for the sake of drama. ()

Malarkey 

az összes felhasználói recenzió

angol If there’s one thing you have to grant to this film, it is the fact that Barry Jenkins is a very skilled director, who took on board with him James Laxton, who is s an equally skilled director of photography. And even though all this skill goes hand in hand with the actors, whose performances aren’t bad at all, my biggest issue is with the topic, which is not uninteresting, but I was more into it from the perspective of the Oscar nominations. You see, it’s really hard to me to follow the life fate of young Chiron, who lives in a society that is totally beyond me. There’s nobody in this movie I can understand and I simply watch young Chiron, who has trouble expressing himself and who’s simply observing everything as if from a distance. He probably can’t even see that the things that are going on around him are not ideal, but he can do nothing about it himself, so he’s simply trying to adjust, but despite that he wants to form an opinion of his own. A strange film, well made, but to me it was very inaccessible. It was really hard for me to find any emotion that I could at least catch on to. ()

Galéria (53)