Amerikai mesterlövész

  • Egyesült Államok American Sniper (több)
Előzetes 2
Életrajz / Akció / Dráma / Háborús
Egyesült Államok, 2014, 133 perc

Rendező:

Clint Eastwood

Adaptáció:

Chris Kyle (könyv), Scott McEwen (könyv), James Defelice (könyv)

Forgatókönyvíró:

Jason Hall

Operatőr:

Tom Stern

Zeneszerző:

Joseph S. DeBeasi

Szereplők:

Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik (több)
(további alkotók)

Tartalmak(1)

A háború borzalmas. Chris Kyle (Bradley Cooper) pedig a borzalom nagymestere. Gyerekkorában Texasban járt az apjával vadászni, 2011 szeptembere után pedig úgy érezte, a hazájának szüksége van rá. Tengerészgyalogos-kommandós lett, és Irakban vált mesterlövésszé: az első vonalban harcolt, de mindig egyedül volt; kilométeres távolságokból ugyanúgy, mint közelharcban, egy szál pisztollyal a kezében. A Pentagon dokumentációja szerint 160 ellenséges katonával végzett. Nem csoda, hogy úgy hívták: „el Shaitan", az ördög. A háború azonban nem diadalmenet: a film nemcsak a győzelmekről, hanem a szörnyű megpróbáltatásokról, sebesülésekről és a bajtársak haláláról is szól... (InterCom)

(több)

Videók (10)

Előzetes 2

Recenziók (9)

POMO 

az összes felhasználói recenzió

magyar Cooper magasra tör, elismerést és Oscar-díjat akar. Eastwood-ot pedig elcsábította, nyilvánvalóan magas honoráriummal. Clint másképp nem ment volna bele, mert a forgatókönyv nem ad akkora teret a mesélői tehetségének (érzelmes jeleneteket a feleségével bárki el tudta volna játszani). A semmi újat a sisak alá nem hozó, kizárólag Chris Kyle valódi sorsában rejlő lehetőségekre támaszkodó film egyszerűsége és egyenessége egyrészt tetszetős (a film leköt anélkül, hogy nagyobb követelményeket támasztana a nézővel szemben), de a mindenféle klisék használata és a személyesség hiánya miatt (amivel az azonos felépítésű, de kevésbé egyszerű A bombák földjén film rendelkezett), nem jogosult az Oscar-díjra. Hacsak az Akadémia nem ismeri el ennyire láthatóan, hogy inkább a politikáról, mint a filmekről szól. A központi akciós jelenet (Butcher+fúró+fiú) mesterien szerkesztett. De a másik felét meg kellene rövidíteni. ()

Isherwood 

az összes felhasználói recenzió

angol Eastwood's precise shot, which is likely to be mistaken for pathos when defending the American way of thinking, stands out above all. This is due to the fact that, despite a significant part of the runtime being spent on the battlefield, it manages to retain a civilian atmosphere, rather giving Kyle's extraordinary "skill" lip service because, at his core, the protagonist remains that pure American redneck who, in Cooper's excellent, paunchy Texan delivery, blathers on about defending the country, and yet you know he means it with unapologetic sincerity; its length and the empty brothers storyline are the only things that the film can be faulted for. Even J. Edgar wanted to look like this. ()

Hirdetés

Malarkey 

az összes felhasználói recenzió

angol The film is divided into two parts. One takes place in Iraq and the other in the homeland. Leaving aside the fact that Bradley Cooper plays his role with absolute precision, I must add that everything else is just plain wrong. There is very little going on in Iraq. There are a few key scenes here, but that’s definitely not enough for a good film. Take the first scene, for example. It is a masterpiece in and of itself. However, the two parts intersect in the most suspenseful moment and suddenly Clint makes a cutto the protagonist’s past life in the States. The tension rapidly drops and we’re left with no choice but to watch why Chris left for Iraq to begin with. After a while, the pace picks up and you suddenly realize this movie has zero emotion. Chris is in America, then in Iraq, then returns to America and ends up in Iraq again. All of this with no emotions, unlike in Hurt Locker which worked pretty well in this respect. Here I had a problem watching it to the end. Simply put, I was disappointed. I expected American Sniper to be something in the vein of contemporary war films such as Hurt Locker or Jarhead, but what I got was a completely routine job, which engages neither with its story nor with the locations. ()

3DD!3 

az összes felhasználói recenzió

angol Biography of the sniper from Texas, Chris Kyle, who had about 150 kills scratched into his rifle stock. Eastwood has become a hitmaker in his latter years (90 million views over one weekend!) and a very moderate war movie director. Not so many kills as such, they are restrained, realistic and not even Kyle is counting (he’s so cool). Probably because we all know what a farce Iraq was, there’s no delving into politics. Simply a classic pursuit movie with ragheads with a polite duel going on in the background. The picture pretends that sniping itself isn’t playing the main role, but in fact it’s a conflict with Mustafa and the hunt for Butcher that help the viewer differentiate between the separate tours. The classic development of the Navy Seals and is all too familiar, thank you very much Eastwood for presenting it in more entertaining form. Cooper is very convincing in his transformation from man to robot and back again, at crucial moments he doesn’t act like a hero, but like a psychopath. His dead soul is visible in his cold blue eyes (that’s why Kyle wears sunglasses almost all the time). Movies like Hurt Locker don’t have this, that’s probably why this movie works much better. Emotions come across artificial, but on the other hand the finale works well, sad, even though the main message becomes a little blurred. P.S.: I’m a great fan of the Punisher, so I seriously enjoyed the scene about the “graphic novel". The armor and magazines with the skull stencil looked damn good. Hooyah! ()

Kaka 

az összes felhasználói recenzió

angol Patriotism is boring. The psychological portrayal of the main character is average. It is neither a high-octane war action like Black Hawk Down, nor a minimalist, intimate piece like Zero Dark Thirty. American Sniper doesn't impress you with anything, except maybe how flat and predictable it ultimately is. It's as if Clint Eastwood had no room for any of his trademarks. You won't feel or resonate with the shots, nor with the dialogues spoken by characters with whom you don't empathise or bear their "burden" on the screen – except perhaps the leading duo. Thumbs up for not being afraid to depict child violence and a few solid action scenes that intertwine with the boring ones that lack dramatic dynamism and better structure – Ridley Scott could give a few lessons – the hell in Mogadishu was much more tangible. ()

Galéria (51)