Éhség

  • Egyesült Királyság Hunger
Előzetes 1
Dráma / Életrajz / Történelmi
Egyesült Királyság / Írország, 2008, 96 perc

Tartalmak(1)

A történet középpontjában a Belfast közelében található Maze fegyház négy lakója áll: Raymond Lohan börtönőr, aki a hírhedt H-blokkban teljesít szolgálatot; a frissen érkezett, rettegő Davey Gillen és cellatársa, Gerry Campbell, aki segít neki eligazodni a fogház kegyetlen világában; valamint a blokk szellemi vezére, Bobby Sands. Sands irányításával a rabok megtagadják az egyenruha viselését és követelni kezdik a politikai foglyoknak kijáró bánásmódot. Egyre komolyabb összetűzések követik egymást, és ahogy elharapózik az erőszak a Maze falai közt, lassan a fegyőrök is veszélybe kerülnek. (Mozinet)

(több)

Videók (2)

Előzetes 1

Recenziók (8)

POMO 

az összes felhasználói recenzió

magyar Az ember mindvégig azon tűnődik, hogy mi értelme van a filmnek, amely csak Kubrick-féle szigorú vizuális szemmel mutatja be az IRA foglyokkal való felháborító bánásmódot egy angol börtönben. És a második részben is, amikor a forgatókönyv megfeledkezik az előző szereplőkről, és Fassbender önkéntes mártírjára koncentrál, mi csak szemlélői maradunk azoknak a dolgoknak, amelyektől megfagy a vér az ereinkben. De itt a színész mega tehetségének köszönhetően a film már egy másik szinten van. Ami végül értelmet ad a filmnek, az az a tény, hogy a kínok, amelyeket a szereplő(k) átéltek, nem voltak hiábavalók. Erőteljes találat a néző fejébe. ()

Marigold 

az összes felhasználói recenzió

angol A painfully physical experience. Persistent, intense, gradual and scorching. McQueen risks serious accusations of political controversy, but this film is not about defending ideology, but rather about the often Baroque-rigid and visually brilliant image of humiliation, determination, and suffering. In terms of structure, the film resembles a three-winged altar full of blood, renunciation and feces - an altar that does not accuse, react or evaluate... only radiates a disheartening chiaroscuro. Steve McQueen is undoubtedly a huge talent with his artistry, economical language and sober sharing ability. ()

Hirdetés

gudaulin 

az összes felhasználói recenzió

angol Hunger is a film that feels absolutely convincing, evokes exactly the emotions it wants to evoke, and is economical in its expression. It is told through imagery and the only crucial dialogue between the hunger striker and the prison chaplain is a delight in how many layers, connotations, probing, and information it contains. This drama can provide a complete picture of the problem in a reasonable duration of 95 minutes and literally engulf the viewer. The theme of torment, and frustration of prisoners and guards who are limited by political guidelines from people who have no real idea about the actual situation and no intention of dealing with it far away in parliament. It is a battle of willpower, ideology, ideas, sacrifice, intimidation, and strength. A controversial film that is not for everyone. Overall impression: 95%. ()

lamps 

az összes felhasználói recenzió

angol A heavy, existentially tuned and extremely personal drama that attacks the limits of the viewer's emotionality in a completely indiscriminate, mentally and physically exhausting way. Unfortunately, this applies only to the second half, when watching Fassbender suffer voluntarily makes us more nauseous than Jackson's Braindead – if the whole film was like this, it would immediately reach top positions in the popularity charts here and perhaps even the percentage rating. Unfortunately, the opening part is boring and confusing rather than shocking and, despite all efforts at authorial innovation, quite uninteresting, too, so my rating is just a logical outcome of two completely different halves. But nothing against McQueen, his patient and strongly poetic approach would prove very useful and even massively successful in subsequent films. And here (in the first half) is the germ of everything. 70% ()

novoten 

az összes felhasználói recenzió

angol I understand where McQueen is heading, and I must admire him for not giving in to anti-populist form even for a moment, while avoiding the feeling of self-indulgently slow pace. The border between raw reality and explicit atrocities and violence is sometimes quite thin, and Hunger has crossed it multiple times for my taste. Of course, Fassbender can weigh twenty kilos even with a bed and still captivate with any glance. But more often than not, I sneered disgustedly instead of experiencing it. ()

Galéria (32)