A negyvenegyedik

Háborús / Dráma / Romantikus
Szovjetunió, 1956, 88 perc

Tartalmak(1)

Csuhraj rendezői bemutatkozása a maga idejében radikálisan új szemléletével és a szovjet némafilm legjobb hagyományait idéző formai megoldásaival nagy feltűnést keltett, és nagyban hozzájárult a sematizmusba merevedett szovjet film megújulásához. Ezt bizonyítja a készülése előtti parázs szakmai-ideológiai vita (l. Nemes Károly: A mai szovjet filmművészet, Kossuth, 1969), és persze átütő nemzetközi sikere is. „A szovjet film végre odáig jutott, hogy szerelemről készít filmet, félig meztelen nővel és érzéki csókkal” – lelkesedett az Unita olasz kritikusa. A polgárháborús történet, melyet három évtizeddel korábban Protazanov már megfilmesített, a karakumi sivatagban és egy lakatlan szigeten játszódik, s Marjutka, az eddig negyven ellenséges katonát leterítő vörös mesterlövésznő és az őrizetére bízott, fogságba esett fehér tiszt, Otrok fokozatosan kibontakozó, tragikus végű szerelmét mutatja be nagy lélektani pontossággal… (Örökmozgó)

(több)

Recenziók (1)

gudaulin 

az összes felhasználói recenzió

angol Shot according to the eponymous novel by Boris Lavrenov, from which the plot and tragic ending practically do not deviate. For its time, it is filmed sensitively, with very decent direction - Čuchraj was one of the talents of the 50s. However, in my eyes, this chamber drama about the clash of romantic feelings and military duty has a certain propagandistic dimension, so it won't account for more than 50% of the overall impression. ()

Galéria (8)