Szembesítés

  • Ausztria Taking Sides (több)

Tartalmak(1)

A második világháború után Berlinben a szövetséges ellenőrző bizottság felülvizsgálatot tart Wilhelm Furtwängler, a világhírű karmester ügyében, akit a nácikkal való együttműködés miatt egy korábbi határozat eltiltott a közszerepléstől. A vizsgálatot Steven Arnold amerikai őrnagy vezeti. Arnold titkárnője Emmi Straube, akinek apja részt vett a Hitler elleni összeesküvésben, kivégezték, anyját és őt lágerbe hurcolták - ennek ellenére a lány rokonszenvez Furtwänglerrel. David Wilds hadnagyot a szövetségesek kulturális hivatalából küldték, hogy az eljárás tisztaságát ellenőrízze. Az őrnagy idegenül mozog a zene világában, míg David és Emmi Furtwängler csodálói. Kihallgatják a Berlini Filmharmonikusok néhány tagját, akik a karmester ártatlansága mellett érvelnek, csak a nürnbergi nagygyűlés említésekor jönnek zavarba. A háttérben más játszmák is zajlanak: a szovjet parancsnokságról Dimsic ezredes környékezi meg Arnoldot, hogy a szovjeteknek szerezze meg Furtwänglert. A britek megtalálják Hans Hinkel, volt náci főhivatalnok "archívumát", amelyben Arnold makacsul keresi a bizonyítékokat a karmester bűnösségére. Furtwängler a megalázó kihallgatásokon fáradtan, rosszkedvűen vesz részt: baráti adományokból él, végre dolgozni szeretne. Az őrnagy egyre ingerültebben próbálja rábizonyítani, hogy lepaktált a nácikkal, s ebben segítségére van Rode, a gyenge jellemű, eltitkolt náci múltú másodhegedűs. Emmi és David nehezen viselik Arnold érzéketlenségét és elfogultságát, Emmi ott is akarja hagyni, mert az őrnagy módszerei a Gestapóéra emlékeztetik. A karnagy szembesül alkalmazkodásának következményeivel, de azzal védekezik, hogy német, szereti a hazáját, ezért maradt, kötélen táncolva a száműzetés és a bitófa között. Belülről akart ellenállni, mert hitt a zene, a művészet mindenhatóságában. Az őrnagy viszont konokul bizonygatja, hogy pusztán karrierizmusból maradt a Harmadik Birodalomban. A kihallgatás végén David váratlanul felteszi a Sors szimfónia lemezét. A kathartikus dallamok szétáradnak az épületben, körülölelik a távozó karmestert. Újra fénylik a helyreállított lovasszobor. Lassított archív felvételen Furtwängler a nürnbergi nagygyűlés előestéjén kezet fog Hitlerrel, majd a zsebkendőjébe törli a tenyerét. (InterCom)

(több)

Recenziók (1)

POMO 

az összes felhasználói recenzió

magyar Két szereplő pszichológiai tanulmánya, amely a bűn és a gonoszság viszonylagosságával foglalkozik. Az egész film több belső térben vagy feltűnően stúdiószerű külső térben zajlik, és teljes egészében párbeszédeken, illetve Harvey Keitel és Stellan Skarsgård színészi alakításán áll. Keitel, szigorú amerikai nyomozó megpróbálja bebizonyítani a zenész Skarsgård közvetett részvételét a náci bűnökben. Mindkét színész zseniális alakítást nyújt. De a film nagyon dumálós, és teljesen figyelmen kívül hagyja a film díszleteiben rejlő lehetőségeket. De még ez is megbocsátható lenne, ha nem lenne olyan rideg és didaktikus. Polanski A halál és a lányka drámája, amely hasonló módon hasonló témával foglalkozik, sokkal jobb. Izgalmasabb, magával ragadóbb, érzelmesebb. ()