Legnézettebb műfajok / típusok / származások

  • Dráma
  • Akció
  • Vígjáték
  • Horror
  • Krimi

Recenziók (2 746)

plakát

Fallen Fruit (2024) 

magyar A film első fele a főhőst fiatalkori tapogatózásában mutatja be - friss szakítás után, nincs kedve dolgozni, fogalma sincs a jövőről. És ugyanúgy tapogatózva, sablonos párbeszédekkel, diákfilmes paraméterekkel és egy WTF narratív melléfogással kissé unalmas (két vadidegen srác egy pillanatra megpillantja egymást egy arra járó autó ablakán keresztül, majd pár órával később esemeseznek). De a közeledő hurrikánnal a mindennapjainak profilozásába szülei is belépnek, a korábbi karakterek értelmesebb kontúrokat adnak magányának okaihoz, és a Fallen Fruit film egy Miamiban élő fiatalember őszinte portréjává válik, amely találóan fejezi ki ennek az egzotikus városnak az első wao hatását, de színlelt otthonossággal. [Miami FF]

plakát

Kinds of Kindness (2024) 

magyar Lanthimos látványos eltávolodása a közelmúltbeli mainstream filmjeitől. Tudja, hogy tőle bármit elfogyasztunk. P.T. Anderson fülledt társalgási darabjaira vagy korai görög munkáira emlékeztető dekadens fejtörő, de hollywoodi sztárokkal és amerikai környezetben. Témájában és karaktereiben a legjobban kidolgozott első történet az első másodpercektől kezdve mesterien megragad. A második bizonytalanná tesz, a harmadik pedig az előző kettővel összefüggésben kerekasztal-beszélgetésre ad okot. A titokzatos, megmagyarázhatatlan R.M.F. mellékszereplő, aki körül a történetek forognak, valószínűleg magának a rendezőnek (akit görög barátja, Yorgos Stefanakos alakít) az alteregója, és a nagy showbizniszen át vezető útjának metaforája. Tréfás, bizarr, felkavaró és merész pillanatokban nincs hiány, Lanthimos ismét kendőzetlenül feltárja a szexualitást, az ösztönösséget, a kegyetlenséget, a dominanciát és mindent, amiért szeretjük őt. Csak kisebb költségvetéssel és reális mai környezetben. [Cannes FF]

plakát

Ljósbrot (2024) 

magyar Izlandi tizenévesek és egy tragikus esemény, amire nem számítottak. Az "intim" jelzőnek itt a szokásosnál is nagyobb jelentősége van. A szeretett ember elvesztésétől való növekvő félelemnek, majd az ebből fakadó fájdalomnak részletes ábrázolása. Ráadásul a főszereplő ezt nagyrészt titokban, a körülötte lévők megértése nélkül, de ezért annál intenzívebben éli meg. Történetét illetően gyér kis dráma, de kellően érzelemmel és lélektannal teli, szép, költői befejezéssel. [Cannes FF]

plakát

Los Frikis (2024) 

magyar Inkább egy rövidebb élet szabad környezetben, mint egy hosszú tengődés a kommunista diktatúrában. Erőteljes igaz történet a 90-es évekbeli kubai fiatalokról, akik a szabadságot választották. A film az elszigetelt, természetes szanatóriumban indul el igazán, ahol a szereplőinek életét az önként beadott HIV-injekciók rövidítik meg. Mert ott saját elképzelésük szerint élhetnek. De bevezetés a városban sokkal érdekesebb - nyersebb, drámaibb, nyugtalansággal és lázadó energiával teli. A szanatóriumban a szereplők konstellációja kliséket és laza giccset is tartalmaz. De a befejezés jól működik. Ez a csapat megérdemelte, hogy történetükről film készüljön. Phil Lord és Christopher Miller, kasszasikerek alkotóinak célja, hogy bevéssék nevüket a független filmművészetbe. [Miami FF]

plakát

Megalopolis (2024) 

magyar Futurisztikus New Yorkban játszódó ókori dráma, a klasszikusok irodalmi idézeteivel és egzisztenciális elmélkedésekkel, melyek nem illenek a film környezetének kiviteléhez. Helyenként szexi, helyenként humoros, de a film többi része kínosan bizonytalan, szinte már giccses pszeudo-posztmodern alkotás, mivel az esztétikája keveri a stílusokat, így a szélesebb közönség számára eladhatatlan. Tömegjelenetek rengeteg statisztával, ókori római motívumokkal díszített jelmezek és olyan digitális jelenetek, mintha a nyugdíjasotthonok számára készült tévés fantasy-ból származnának. Indokolatlan, időt megállító kidolgozatlan motívumok és sok más felvázolt gondolat, amelyek nem vezetnek sehova. Lehetséges egyáltalán, hogy Coppola ezt tekinti a nagy fináléjának, egy olyan alkotásnak, amibe mindent beleadott? Ahogyan A Keresztapa I. című filmben egy hosszú esküvői jelenettel indította be a karrierjét, úgy a Megalopolis elitje borzalmasan teátrális rendezvényével temeti el a Caligula című óriási bukáshoz hasonlóan. De Nathalie Emmanuel gyönyörű, Aubrey Plaza veszélyesen csábító, Shia LaBeouf pedig a legjobb. [Cannes FF]

plakát

Országúti diszkó (2024) 

magyar Floridai napsütéses, nagyon szórakoztató tesztoszteronos hülyeség, meglepő szereposztással és Jake Gyllenhaal ismét remek alakításával. Doug Liman segít Joel Silvernek a 80-as évekbeli klasszikusát klippes, dinamikus köntösben frissíteni, fizikailag intenzív verekedésekkel, de mindig egy kicsit igénytelen, otthoni VOD-szórakozás hangulatával. Az új Országúti diszkó egyetlen lélektanilag funkcionális jelenetet tartalmaz (a főszereplő traumáját felidéző dialógus a bárban), és közelebb áll az energikus punk-vígjátékhoz, mint drámához. Legszórakoztatóbb karaktere a Gyllenhaal főellensége, Conor McGregor verekedőgép, aki a találóan túlzott macsó agyatlan szuverenitást fejetlen dühhel vegyíti. Ez az erős filmes debütálás után biztos a meghívása a Halálos iramban című filmszériába.

plakát

Pigen med nålen (2024) 

magyar Egy nagyon sötét dráma, amit egy valós esemény ihletett, amelyről jobb nem tudni előre semmit. Mert még akkor is váratlan csapások érik a főhősnőt, Karoline-t, amikor a legrosszabbul van. A lenyűgöző látványvilágból érezni a korszak mocskát és kétségbeesését, időnként egészen az expresszionista kompozíciókig izgalmas, amelyek jelentését szimbolikusan kiegészíti a Karoline háborúban szörnyen megsebesült férje. Rengeteg olyan részlet, amely elgondolkodtat, hogyan és milyen kényelmetlenségben éltek az emberek nem is olyan régen (száz évvel ezelőtt). A filmben vezet a főszerepet alakító Vic Carmen Sonne zseniális csendes alakítása, amit később a veterán Trine Dyrholm kisebb térben, de ugyanolyan intenzíven háttérbe szorítja (szó szerint). A színész mimikája itt elsődleges. A női nézők még erőteljesebben élik meg a történet anyai pillanatait, a teremben pedig sok volt a sziszegés és a szemek eltakarása. [Cannes FF]

plakát

Polgárháború (2024) 

magyar Nyilvánvaló volt, hogy Garland ebből nem fog kasszasikert csinálni. Az viszont nem volt nyilvánvaló, hogy a valóság és az emberi érzékelésen túli dimenziók közötti mesteri egyensúlyozásával mit ad majd egy olyan filmhez, amelynek alapja elvileg csak a nyers realizmus. A Polgárháború című filmben nagy tankos és helikopteres jelenetek is vannak, de Alfonso Cuarón elképesztő operatőri koncepciója nélkül, amit Az ember gyermeke című filmben kaptunk, és amire itt is szükség volt. A Polgárháború alapvetően csak egy bensőséges "road movie" szétvert Amerikán keresztül, három tapasztalt és egy fiatal újságírónővel, akinek ártatlansága ellentétben áll a nagymenőségükkel és a szakmai távolságtartásukkal. Kérdésünkre, hogy miért vállal ilyen munkát egy ilyen fiatal lány, rögtön választ is kapunk: "Il've never been so scared in my entire life, And l've never felt more alive.” ___ A Polgárháború kerüli az érzelgősséget, és amerikai oldies popzenével könnyíti meg a történet sötét tónusát, de hiányzik belőle Garland művészi optikája, amiért szeretjük. A kifejezetten félelmetes jelenetekből, amelyekből a filmnek teljes egészében állnia kellett volna, csak egy van. Tükrözi az amerikai redneck népesség egydimenziós gondolkodásmódját, és Jesse Plemons remekel benne. A rendező a nyersességet nem sötét instrumentális zenével, hanem a lőfegyverek intenzív hangjával fokozza. És bár a film magával ragad és karakterekkel felkelti az érdeklődést, hiányoznak belőle a kifinomultabb és váratlan konfliktusok, illetve a Donald Trumpra való figyelmeztetésen túlmutató gondolatmenet. A finálé pedig szó szerint elmosolyogtató.

plakát

Resident Orca (2024) 

magyar A dokumentumfilm azzal a ténnyel sokkol, hogy az amerikai hatóságok milyen körülmények között engedik meg manapság bárkinek is, hogy állatot tartson fogságban, ráadásul évtizedek óta a nyilvánosan ismert kardszárnyú delfint a miami SeaQuariumban. Mintha nem léteznének törvények az állatkínzás ellen, vagy senki nem ellenőrizne azokat. A film az őslakos amerikai indiánok egy csoportját követi nyomon, akik a kiszabadításán fáradoznak. Elmagyarázzák a kardszárnyú delfinhez fűződő spirituális kapcsolatot, és annak fontosságát, hogy visszakerüljön otthoni vizekbe, ahol 50 év után is találkozhat az anyjával. Ne számítson itt érzelmekre és történtre, mint a Tanítóm, a polip című filmnél, a Resident Orca egy tiszta "tévés" dokumentumfilm, a témával foglalkozó emberekkel készített interjúkkal. Erőssége abban a kérdésben rejlik, hogy vajon sikerül-e a delfint kiszabadítani, és a történet váratlan kimenetelében. [Miami FF]

plakát

Skywalkers: A Love Story (2024) 

magyar Szenzációs. Az Oscar-díjas Free Solo – Mászókötél nélkül című film általi ihlet nyilvánvaló. De az a világ legjobb hegymászójáról szólt, és a világ legjobb outdoor rendezője filmezte. A Skywalkers film egy lelkes projekt két fiatal kalandorról, rengeteg mobiltelefonos és drónos szelfi videóval – ideértve a legtöbb adrenalint tartalmazókat is. A nagyvásznon látni azt jelenti, hogy velük együtt éled át. Hatalmas adrenalinadag! De ami a filmet olyan szenzációvá teszi, az a halálos hobbijuk összefonódása, amelyben megtalálják az életük értelmét, a köztük kialakuló szerelmi viszonnyal, amely abszolút bizalom és kölcsönös támogatás révén segít nekik a lehetetlent elérni. És instagram történetük elhelyezése a világjárvány kezdete és az ukrajnai orosz invázió (amivel ők sem értenek egyet) közötti időszakba. Nagyszerű, erőteljesen love letter. [Miami FF]