A nap vége

  • Svédország Smultronstället (több)
Előzetes 2

Tartalmak(1)

A történetben hetvennyolc éves magának való, konok és rendmániás Isak Borg orvosprofesszor, menyével együtt autón indul Lundba, a dél-svédországi egyetemi városba, doktorrá avatásának ötvenéves jubileumára. Útja során álom- és emlékképekben szembesül ifjúkora egyes részleteivel, és azok felidézésének segítségével oldja meg jelene konfliktusait is. Gyönyörű képeket láthatunk ebben az 1957-ben készített fekete-fehér alkotásban, amelyben különösen fontos szerepet kap az arc rezdüléseinek finom árnyalata, a mimika, a tekintetek sokféleségének változása, ami a cselekmény mozgatórugója is egyben. A mesélés folyama mégis nélkülözi a drámaiságot. Az ébrenlét autóútja finom érzékenységgel és követhetően kapcsolódik össze az alvás közben megtett utazással, ami időn és téren keresztül cikázva vezet el az én belsejébe, hogy aztán a nap végére kibogozzon minden gubancot, s megnyugvást adjon a megtérőnek. (MTVA)

(több)

Recenziók (4)

Marigold 

az összes felhasználói recenzió

angol An old man's view in the mirror, through dreams and episodes of an unusual journey to Lund, to receive an honorary doctorate. The absolutely unnameable power of individual dream scenes, which are enhanced by a fantastic visual composition and the overall mood, which penetrates deep under one’s skin. Small alternations of positions from humor and idylls (especially popular fluffy family scenes) to exciting existential outpourings that evoke Kafka... In Wild Strawberries, Bergman is a captivating narrator who is able to embed an inconspicuous but even more suggestive drama into every shot. Without any intellectual incomprehensibility, he creates a road movie of an aging man who, in the face of death, his own imperfection and unfortunate fate, becomes Isak, an understanding and generous father. This is Bergman, friends. The magician of the film image, a juggler of dim moods and a master of thoughts. ()

novoten 

az összes felhasználói recenzió

angol As much as Wild Strawberries appeals to me for its heavily romantically idealized view of youth and adolescence, at the same time it puts me off with its lengthy metaphors and repetitive scenes. Ingmar Bergman, often tells the same story when he returns to childhood, in a bitter and yet nostalgically unique form. However, the older I get, the more unnecessary the scenes, which only he himself can understand, seem to me. ()

lamps 

az összes felhasználói recenzió

angol Formally, another flawless Bergman. The inner struggle of an ageing man looking back on his life under the unexpected pressure of new acquaintances remains interesting and inspiring thanks to its artistic treatment (impressionistic memories and dreams). But today, the contents of the film have become so stale and repetitive that my enjoyment of Wild Strawberries, with all due respect to the director and his feeling for beautiful actresses, cannot be rated four stars. This in no way denies that this work probably deserves a firm place in film encyclopaedias. 70% ()

kaylin 

az összes felhasználói recenzió

angol A film about an old man who goes in search of recognition for his work? Actually, a road movie from 1957? Directed by Ingmar Bergman? With his surrealistic images, of which there aren't many, but they still captivate you? Maybe right from the beginning? And is it good? Well, judge for yourselves, because it really is good, to the point where it surprises you with how good it is. ()