78/52

Előzetes
Dokument
Egyesült Államok, 2017, 91 perc

Forgatókönyvíró:

Alexandre O. Philippe

Operatőr:

Robert Muratore

Zeneszerző:

Jon Hegel

Szereplők:

Jamie Lee Curtis, Elijah Wood, Guillermo del Toro, Danny Elfman, Peter Bogdanovich, Richard Stanley, Leigh Whannell, Oz Perkins, Neil Marshall (több)
(további alkotók)

Tartalmak(1)

In 78 setups and 52 cuts, the deliriously choreographed three-minute shower sequence in Psycho ripped apart cinema's definition of horror. With a shocking combination of exploitation and high art, Alfred Hitchcock upended his own acclaimed narrative structure by violently killing off a heroine a third of the way through his film, without explanation, justification, or higher purpose. Psycho played out like a horrific prank, forcing audiences to recognize that even the most banal domestic spaces were now fair game for unspeakable mayhem. (Sundance Film Festival)

(több)

Recenziók (2)

POMO 

az összes felhasználói recenzió

magyar A világ egyik leghíresebb filmjelenetének geek-módra előadott részletes elemzése. Egy 78 másodperces jelenet, amely 52 felvételből áll. Elemzése a filmtechnikai, társadalomtörténeti és a filmforradalmi szempontból. Több tucat filmes személyiség kommentárjával és több tucat más filmből vett részletekkel. Hosszú az egész? Éppen ellenkezőleg, a film tempója szinte többszöri megtekintést igényel ahhoz, hogy az összes információt néhány tematikus egységben megérthessük. Egy dokumentumfilm, amelyet mindenkinek ajánlok, aki megkérdezi, miért a Psycho a kedvenc filmem (és ezt mindenki megkérdezi). Alexandre O. Philippe állítólag más dokumentumfilmeken is dolgozik, pl. Ridley A nyolcadik utas: a Halál filmről (kijön a gyomrából?). Egy ilyen sorozat az életművévé válhat, és a filmvilág számára a legfontosabb filmes irodalom megfelelője (pl. "Hitchcock/Truffaut"). ()

Filmmaniak 

az összes felhasználói recenzió

angol I didn't believe it would be possible to make a feature-length documentary revolving around a single scene from another film, even though it was one of the most fundamental scenes in world cinema. And lo and behold, it works! It’s also very brisk, amusing and real. The film is an excellent, detailed analysis, practically overwhelming the viewer with information, and for cinephiles, it also fulfils the role of content-bloated material suitable for studying Hitchcock's genius and sophistication, which one cannot help but marvel at. If director Philippe really wanted to shoot more documentaries of a similar type, I would love it. Bring ‘em on! ()