Tartalmak(1)

Kovács tanár úr hatvanadik születésnapján a vidéki nyaralóban összegyűlnek a már negyvenes éveiket taposó, jórészt honi és külföldi karriert befutott egykori tanítványai. Utolsóként Kamondi professzor érkezik. Az ő egyenlőségpárti elveivel vitába száll az elitista Bardócz, a társaság pártokra szakad. Mutatványosok érkeznek, ijesztő és különös dolgok történnek. Ahogy közeledik az este, úgy válik egyre inkább misztériumjáték-jellegűvé az összejövetel. Ráadásul a mindenütt jelenlévő tévémonitorok egy másik dimenzióból láttatják a eseményeket. Elhangzik egy vád: Kamondi meggyilkolta a Mutatványosokat, holttestüket a kocsijával a tóba süllyesztette. A tóból a megérkező Antal ezredes és a darus kocsi csak egy világháborús roncsot emel ki. Feltámadnak a halottak is. Végül egy teherautón mind eltávoznak a Szaxofonos zenekísérete mellett a ködben. (Mokép)

(több)

Recenziók (1)

Dionysos 

az összes felhasználói recenzió

angol A Hungarian contribution to postmodern skepticism. If we consider Sparkling Winds a reference framework (as well as movies from the wasteland, which Season of Monsters resembles in its overall style), we can see the obvious bitterness and tragicomic irony over the waning of revolutionary (or mass) historical energy that propelled the "Heroes" of these films in both positive and negative senses. In the 80s, all that remains for us are individualistic "heroes," satisfied with the increase in the number of cars and TVs per capita, who gather at the site of their youth only to reminisce. However, this is not entirely the case because Jancsó did not give up on his efforts to search for a better society, and yet the characters embarrassingly striving for its fulfillment are merely tragicomic figures (the dispute between the scientist trying to achieve equality of people through brain operations and a philosopher advocating natural aristocratism with the elimination of the incapable...). The resulting skepticism about the possibility of achieving a just future is demonstrated on the content level by the constant relativization of all alternatives (spoiler: equality through the operation of people - murder - the idea of ​​catastrophe as purification (everyone must die) - everyone dies X nothing happens – Jesus will come (!) and resurrects everyone - the philosopher and scientist kill Jesus - Jancsó concludes the film with a quote from the Bible, which is clearly meant sarcastically given the situation...). The relativism of the content thus spills over into formal relativism and eclecticism. ()

Galéria (10)