Október

  • Szovjetunió Oktyabr (több)
Dráma / Történelmi
Szovjetunió, 1928, 95 perc

Tartalmak(1)

Az 1917-es októberi forradalom egyik első, mítoszteremtő alkotása. Az első világháborúban megcsömörlött, békére vágyó katonáktól Kerenszkij bukásán át egészen a Téli palota elfoglalása utáni időkig jeleníti meg az eseményeket forradalomként értelmezve a bolsevik puccsot. De nem is a történelemszemlélete miatt kiemelkedő a film, hanem formanyelve okán, elég legyen csak annak a montázsnak a felidézése, melyben előbb Kerenszkijt látjuk, majd Napóleon szobrát. (Örökmozgó)

(több)

Recenziók (3)

NinadeL 

az összes felhasználói recenzió

angol Rest in peace, poor little horse on the bridge. And you non-costumed civilians, kindly return for the late art nouveau, or there will be no reconstruction. ()

kaylin 

az összes felhasználói recenzió

angol The power of film for propaganda is immense, as the Russians and later the Germans discovered. "Ten Days That Shook the World" is a propaganda film, commissioned by Lenin's successors. However, it cannot be denied that Eisenstein showed in this film how capable he was of utilizing the tools of cinema, whether it be the camera or editing, as well as specific scenes and images and their intertwining, giving the film even greater depth. This is something that even modern filmmakers fail to achieve. ()

Hirdetés

lamps 

az összes felhasználói recenzió

angol With Eisenstein, the famous Soviet montage style was at its absolute peak, which is best represented by this unique reconstruction movie. Thanks to the endlessly creative juxtaposition, the pace of the narrative is brutal all the way through, perfectly reflecting the rising political and wartime escalation of the events portrayed, and the editing itself is a matter for a long technical analysis and an even longer letter of admiration towards the pair of brilliant directors. This work represents true visual art, instead of the senselessness of the surrealist or Dada films of the time, but with a purposeful authorial vision contained in every frame and accompanying title. The version scored with music by Shostakovich adds even more. ()

Galéria (21)