Csak Isten bocsáthat meg

  • Dánia Only God Forgives (több)
Előzetes 3

Tartalmak(1)

Julian az igazságszolgáltatás elől menekülő bűnöző, aki egy boksziskolát működtet Bangkokban, ezzel leplezve drogügyleteit. Amikor testvérét a helyi maffia meggyilkolja, az egy bűnszervezet keresztanyjaként tisztelt édesanyja bosszúra szólítja fel. A férfi kezdetben hezitál, mivel testvére is egy bosszú áldozata lett – megerőszakolt és meggyilkolt egy prostituáltat –, ám enged az anyai akaratnak és véres bosszúhadjáratba kezd. A harcművészetben is jártas Julian-nek szembe kell néznie egy titokzatos ex-zsaruval, és a korrupt és kegyetlen bangkoki alvilággal (Vertigo Média)

(több)

Videók (6)

Előzetes 3

Recenziók (12)

POMO 

az összes felhasználói recenzió

magyar Ha nem lett volna a Drive - Gázt! sikere, Gosling és Scott Thomas nem ment volna bele. Annyira nézhetetlen, hogy az amerikai mozikban valószínűleg nem is fogják széles körben bemutatni. Egy Bangkokban tevékenykedő, nem éppen mintaszerű amerikai család egy átkozottul éles macsettával felbosszantja a helyi rendőrkapitányt. Hogy kinek kivel milyen ferde kapcsolata van, azt csak célzásokban, folyamatosan, egyre több lemészárolt holttest kíséretében tudjuk meg. Mindannyian szörnyszülöttek, akik vagy tizennégy éveseket erőszakolnak meg, vagy droggal kereskednek, vagy szemeket szúrnak ki. Mindenütt jelenlévő sötétség, a képbe gondosan belekomponált lámpák vagy neonfények, vörös félhomályban úszó sárkányszimbólumok, lassan mozgó alakok, sötét vagy pszichedelikus zene, és semmibe bámuló Ryan Gosling. A film játszik a néző elvárásaival, feszegeti, hipnotizálja, időnként megijeszti, máskor lenyűgözi, de nem nyújt végső elégtételt. Pansringarm zsaruja zseniálisan démoni szadista, Kristin Scott Thomas anyja pedig egy kellően gátlástalan ribanc. Ez egy furcsa film, amin elgondolkodsz, de nem jutsz semmire. ()

Marigold 

az összes felhasználói recenzió

angol OK, when it’s Refn, I absolutely don't mind and have never minded superficiality. Not even being a poser. I always felt something more behind it - vibration, a unique vision, the ability to captivate through image. Only God Forgives is the first time that ostentatious self-affection and the importance attached to every (albeit non-plot) shot has severely bothered me. The entire film is actually the anti-thesis of Drive, an image of a passive, incompetent, insufficient, castrated protagonist, on whose side are neither justice nor sympathy. Unfortunately, Gosling's pleading gaze into the camera seems sometimes tragicomic, similar to the didactic repetition of castration motifs and the emphasis on the archetypality of the plot (sometimes horribly didactic). The plot element is as truncated and frustrating as the protagonist - it's certainly not a fail - it's an intention, a rather mischievous creative intention, which Refn ostentatiously presents to us. Disconnection, inconsistency, extraordinariness - what made sense to me in Valhalla Rising as a lyrical poem resonates in Only God Forgives as an empty and pompous mannerism, gratification of the armless, sometimes even rebellious and strenuously aggressive. Mechanical declamations, the absence of logic, a bizarrely interconnected world in which the only possible order rules - the order of the director's ego. For me, a completely empty pose, empty enough to frustrate me. A few scenes are, of course, masterful (the fight, the chase through the city, ending with a recipe for a funny wok pan), but the enchantment of the whole faded. Nicolas Winding Refn reduced to excess. ()

Hirdetés

Malarkey 

az összes felhasználói recenzió

angol Nicolas Winding Refn and Ryan Gosling were apparently surprised by how successful Drive was with the general public. That’s what gave them the courage to work with even heavier themes than Drive had. They say that there is power in simplicity, and this is exactly what Drive was. A dynamic camera, an oppressive atmosphere supported by great music and, in essence, a very simple premise. Only God Forgives has all these elements, but it is still quite brutal, which isn’t necessarily a bad thing. Asian movies with mafia characters in the lead are simply like that. But to top it all off, they talk even less and everything takes a really long time, which was perhaps the biggest issue the movie had. It would have been dynamic otherwise. Some of the intentionally long and meaningless shots have a message for a split second, but all the atmosphere disappears within a single moment because nothing really happens in the movie. The electronic music is also sparse, and all that initial enthusiasm quickly fades away in less than half an hour. One then looks at Ryan, who thinks that his charisma will do all the work, but he apparently does not understand that if he doesn’t speak, the viewer can’t form an opinion about him. Even so, I respect the creators’ efforts. The movie’s completely different from a classic film production and deserves great respect. Drive was the work and success of the moment. But Only God Forgives is its indistinct shadow. ()

Isherwood Boo!

az összes felhasználói recenzió

angol A pseudo-art game with symbols, vague characters, and a story about revenge and (lack of) forgiveness, in which fantastic cinematography and the unintentional ridiculousness of Gosling's vacant stare reign supreme. Overall, it’s enough for the biggest movie pose and epic fail of the year because I haven't seen a movie in a long time that shows so much of what it wants to be and works exactly the opposite way; I want to read a long analysis of it by a film theorist. ()

Galéria (105)