Az ígéret szép szó

Előzetes
Vígjáték
Szerbia / Franciaország, 2007, 123 perc (Special Edition: 137 perc)

Tartalmak(1)

Szerbiában, egy négyfős faluban él Tsane, a 12 éves kamasz fiú a nagyapjával. A faluban lakik még a tanítónő, Bosa is, akinek leghőbb vágya, hogy férjhez menjen Tsane nagyapjához. Ám a nagyapa inkább a haldoklást választja, de mindenképpen gondoskodni szeretne Tsane jövőjéről. Ezért megígérteti a fiúval, hogy az bemegy a városba, elviszi egyetlen tehenüket, és a kapott pénzből vesz egy szentképet és szerez magának feleséget. Tsane alig ér a városba, máris egyik kalandból a másikba zuhan. Sikerül kivívnia a helyi maffiafőnök haragját, de a szerelem is gyomron találja. A helyzet egyre bonyolódik, még Jasna, a szerelme is veszélybe kerül, a maffiózók bordélyházba akarják juttatni. A fiú szerencséjére megismerkedik még sosem látott rokonaival, akik segítik a bűnözők elleni harcban. Mindeközben a nagyapa sem unatkozik otthon. (Budapest Film)

(több)

Recenziók (1)

gudaulin 

az összes felhasználói recenzió

angol Kusturica rides on the rails that he had already laid out in his previous films, such as Black Cat, White Cat, or Hungry Heart, meaning it is a highly stylized Balkan slapstick, underpinned with emotional musical rhythms and filled with a bunch of eccentric characters, who are not really from our world but are highly entertaining. Indeed, Promise Me This doesn't reach the quality of the cult film Black Cat, White Cat, as its screenplay starts off a bit slow, and especially with such a large number of characters, scenes, and motifs, some may seem too outrageous, unsympathetic or dysfunctional. Similarly, these motifs are no longer original from Kusturica, but if we were to criticize Woody Allen for his plethora of neurotic intellectuals, then his filmography would greatly thin out and compared to Woody, Kusturica still holds back a lot in terms of the quantity of his productions. On the other hand, the film is still highly entertaining for me, and unlike a lot of pretentious pseudo-intellectual boredom that characterizes a substantial part of festival films, this one is functional. Moreover, I don't know how Kusturica does it, but his completely improbable love constellations between very incompatible partners really affect me. I don't know where he finds these likable women, but just like Hungry Heart, I was rooting for Tsane the whole time, hoping his romance would work out. Overall impression: 90%. ()