Szerelmi ügy, avagy egy postáskisasszony tragédiája

  • Jugoszlávia Ljubavni slučaj ili tragedija službenice P.T.T. (több)
Dráma
Jugoszlávia, 1967, 70 perc

Tartalmak(1)

Az első igazán jelentős jugoszláv rendező, Dusan Makavejev második nagyjátékfilmjének főhősnője – a magyar származású Eva Ras alakításában – egy postáskisasszony, aki beleszeret egy patkányirtással foglalkozó járványügyi szakemberbe. Tragikus románcuk hangulata már a későbbi jelentős és betiltott, botrányos Makavejev-filmek hangulatát idézi. Talán mindenki emlékszik arra a jelenetre, amikor a pucér táncosnő, Tirke Honolulu lába közé mászik előre meredő ágyúval egy játéktank Makavejev egy későbbi filmjében. Makavejev abszurd képei és történetei mögött mindig felsejlik valami mélyen humánus, valami felkavaróan ösztönös. Minden groteszkségük ellenére filmjei legalább annyira szomorúak, mint viccesek. (Budapesti Klasszikus Film Maraton)

(több)

Recenziók (2)

Dionysos 

az összes felhasználói recenzió

angol Disenchantment of the world and sexuality by means of documentary alienation, or ironizing and sexualizing apparently serious/asexual topics? It's no wonder that Lacanian-oriented thinkers emerged from the former Yugoslavia, with Slavoj Žižek being the most well-known among them. They psychoanalytically reveal in the roots of the social phenomena the functioning of desire and... the death instinct. (The next film by Makavejev will actually focus on another psychoanalyst - Wilhelm Reich). Love Affair, or The Case of the Missing Switchboard Operator beats to the rhythm of 60s cinema and the force of modernity - even the central couple embodies the principles of modern liberated sexuality in contrast to traditional romantic and familial predispositions: male documentary cold sequences against the female spontaneous story? Self-governing socialism, the Federal People's Republic of Yugoslavia, science, and sociology opposing desire, fiction, and basic joys? Or more radically: self-governing socialism, the October Revolution, science, and sociology, hygiene inspectors killing libidinal desire within themselves and suppressing the consciousness that it is precisely desire on which their existence depends? In Makavejev's film, there is no private story or intimate desire, and the main characters are in contrast to reality. However, the interior and exterior interweave like Lacanian unconsciousness. ()

angel74 

az összes felhasználói recenzió

angol Love beyond the grave was born between the beautiful Isabel and the bland Ahmed. Literally. As soon as it began, it was over. Was this the result of totalitarianism, or perhaps of a rat infestation? Some of the lecture hall interludes were quite appropriate and often even relatively funny, while others were quite annoying and did nothing to advance the story. (65%) ()

Hirdetés

Galéria (14)