Tartalmak(1)

1968-as Tűz van babám! Oscar-díj jelölést kap a legjobb külföldi film kategóriában. Méltán. Miloš Forman tűzoltóbálja hatalmas sikerrel robban be a filmvilágba. Az ötletet maga a valóság adta. Forman barátaival részt vett az “én kis falum”ban egy tűzoltóbálon, s úgy gondolta, ezt meg kell örökíteni filmvásznon. Figurái, karakterei autentikusak, amatőr szereplőkkel és profi színészekkel játszatta el ezt az egyszerű emberi falutörténetet. S azon túl, ott a nagyvilág. A történelmi dátum 68, a távoli szűk kis világ úgy működik, mint a valóság. A tűzoltóegylet derék tagjai elhatározzák, bált rendeznek, ahol kitűntetést adnak át nyugalmazott parancsonokuknak, szépségkirálynőt választnak, tombolát szerveznek. A bál burleszkbe illő összeomlásba fullad: a szépségkirálynői cimet tukmálni kell, az ünnepeltről elfeledkeznek, és amíg a tűzoltók bált adnak, a faluban egy ház lángra gyullad. Amikor pedig tombolaszelvényekkel próbálnák megsegíteni a károsultat, kiderül, hogy a bálozók ellopták a nyereménytárgyakat. A film évekig dobozban állt, betiltották. Miloš Forman filmje a cseh új-hullám klasszikus szimbóluma lett, amely a rendező hazai – ígéretes – pályafutásának lezárása is egyben, amely a tengerentúlon folytatódott aztán töretlenül. A rendező, a kollégák és a barátok filmes újításain, megoldásain, illetőleg az operatőr Miroslav Ondříček szerepén túl a Tűz van babám olyan neveket adott még a ’60-as évek cseh filmművészetének, mint Jaroslav Papoušek és Ivan Passer, aki társírója volt a filmnek. (DunaTV)

(több)

Videók (2)

A forgatástól

Recenziók (8)

gudaulin 

az összes felhasználói recenzió

angol The best film by Miloš Forman that he made before leaving for overseas. At the same time, a sophisticated and uncomfortably effective sarcastic allegory on real communism in the Czech environment. Lots of venomous lines, humorous situations, and great acting, as well as clever filmmaking that helped Forman succeed in the world. Move the bed closer to the fire so that he warms up. Despite the undisputed cruelty of many scenes, I really like this film. The foreign producer was desperate at the time of selecting the girls for the beauty queen competition, but evidently didn't understand that the director was after something completely different. Overall impression: 95%. ()

Isherwood 

az összes felhasználói recenzió

angol Miloš Forman applied his excellent observational talent through a reflective portrayal of the contemporary political atmosphere. The final fire brigade meeting on the topic of "those who stole are doing well" is the best evidence of that. An unrestrained satirical view of typical Czech pettiness that blindly aspires to high goals – the beauty pageant, and then skillfully combined with folk humor – the quarrel of old spouses over who will watch the tombola. At first glance, it may seem naively simple, but at its core, it is profoundly intelligent and incredibly truthful to the extent that the safe was absolutely "justified" in its time. ()

Hirdetés

Zíza 

az összes felhasználói recenzió

angol It's actually a sad movie about how stupid and hypocritical people are. I have to say, except for a few scenes, I wasn't amused, more like I wanted to cry when I saw it. The fact that there are non-actors, the dialogue is life-like, and the director is Milos Forman did nothing for me. If you hate people for a while after watching it, I hope you won't be surprised. ()

Lima 

az összes felhasználói recenzió

angol A brilliant comedy that is more chilling than funny. Under the commies, every critical film was said to hold up a mirror, and that is very accurate for this film. The fire brigades protested, but it's not about them at all, this film has a much deeper message. The scene with the old man at his burning house is one of the saddest I've ever seen. ()

Marigold 

az összes felhasználói recenzió

angol A portrait of Czech (at its core apparently international) smallness, fitted on a small canvas of a Firemen's ball. Excellent acting performances, convincing atmosphere, humor that makes you laugh, but then you get surprised by the strange chill... The final dialogue about those who steal and those who do not steal should be shown as the equivalent of the national anthem of the Czech Republic. Forman used the same means as in A Blonde in Love, Ondříček’s excellent documentary camera, a brass band background, and dialogues as if randomly watched in medias res. The gags are even sharper and more refined than in the previous film, some of which make one laugh, whilst others make your smile freeze. As Vladislav Vančura used to say: humor is not laughing, but rather knowing better. And after watching The Firemen's Ball, the viewer truly knows better and it is not joyful at all. Unfortunately, the film does not lose its topicality. On the contrary. ()

Galéria (21)